На «гарячу» лінію Кабінету міністрів України «1545» надходять непоодинокі скарги про те, що пільговикам — чорнобильцям, учасникам бойових дій, дітям з багатодітних сімей, ветеранам військової служби, особам з інвалідністю тощо — відмовляють у безкоштовному проїзді в громадському транспорті. З іншого боку частими були нарікання перевізників щодо фінансових витрат на ремонт транспортних засобів.
Уряд недавно ухвалив збалансоване рішення, затвердивши Порядок монетизації пільг на проїзд та рекомендувавши органам місцевого самоврядування змінити філософію як у відношенні до пільговиків, так і до перевізників. Люди повинні отримувати гроші на руки і самостійно оплачувати проїзд у тому чи іншому громадському транспорті на міських, приміських та міжміських маршрутах.
Протягом двох місяців — до 1 червня 2018 року — обласні державні адміністрації мають затвердити розміри щомісячних виплат пільговикам. А органи місцевого самоврядування — міські, районні та селищні ради — вирішити: давати гроші людям на проїзд на руки чи залишити усе, як є зараз.
Кожен регіон має визначити середню вартість поїздки саме в цій області і, виходячи з рівної кількості поїздок, затвердити мінімальну гарантовану суму виплати за формулою: середня вартість проїзду в місцевому транспорті помножена на соціальну норму поїздок. Люди матимуть змогу використовувати кошти на свій розсуд: хтось може витратити їх на десятки поїздок у трамваї чи маршрутці, а комусь буде вигідніше кілька разів скористатися таксі.
Постановою уряду визначено соціальний мінімум, який обов’язково має бути монетизований. Це тридцять поїздок на місяць на різні види транспорту. Однак орган місцевого самоврядування має право, враховуючи специфіку того чи іншого населеного пункту, збільшити кількість поїздок і відповідно надати пільговику кошти.
За попередніми підрахунками Мінсоцполітики, у середньому на людину в місяць на проїзд потрібно 150200 гривень. Щоб не створювати зайвих незручностей для людей, запропоновано синхронізувати дані Пенсійного фонду та органів соціального захисту населення: кошти пільговикам можуть надходити на їхні рахунки, де вони отримують свої соціальні виплати — пенсії, допомогу тощо.
Місцеві бюджети, завдячуючи урядовій децентралізаційній реформі, зросли удвічі — з 146,6 млрд. грн. у 2016 році до 231 млрд. грн. у 2018му. Тому аргументи про брак коштів на монетизацію пільг на проїзд урядом не сприйматимуться. Завдання органів місцевого самоврядування — зробити рішучий крок вперед і, сповідуючи соціальну відповідальність, виплачувати пільговикам реальні кошти на проїзд.
(За інформацією Департаменту інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабінету міністрів України).