У Шепетівці у 2015-му офіційно відчинив свої двері Шепетівський міський Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги. З перших днів його очолює досвідчений правник Володимир Бузель, який згуртував навколо себе команду однодумців. За цей час працівники установи прийняли майже 26 тисяч звернень. З них понад 22 тисячі клієнтів отримали юридичні консультації та понад трьом тисячам громадян допомогли відстояти права у суді.
Окрім Шепетівщини, Центр обслуговує жителів Білогірського, Ізяславського, Полонського, Славутського районів та м. Нетішина. Нині там діють окремі відділення Центру — бюро з надання безоплатної правової допомоги (БПД).
— Пам’ятаю, коли у липні 2015 року розпочали роботу у Центрі БПД, мали лише один стіл, комп’ютер та принтер. Серед працівників було 4 фахівці та директор. Зараз колектив налічує 20 працівників, маємо окремі кабінети для прийому відвідувачів та роботи юристів, — згадує Юлія Школьнік, заступниця начальника відділу правопросвітництва та надання БПД. — Одним із перших наших завдань було широке інформування мешканців про початок роботи Центру. Збирали представників різних установ, місцевих рад, ЗМІ й розповідали їм про послуги, які готові надавати для населення. Також йшли безпосередньо до людей: на вулиці, у місця найбільших скупчень, громадський транспорт. Доносили кожному про можливості Центру і запрошували звертатися за потреби.
За словами Юлії, на початку діяльності закладу громадяни не дуже поспішали отримати безкоштовну правову допомогу, але вже за кілька місяців відбою від відвідувачів не було.
— У перші пів року ми прийняли майже 400 звернень. Наступного року їх було уже 3,5 тисячі. А далі щороку маємо близько 7 тисяч відвідувачів, — пояснює Олена Шевчук, заступниця директора Центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Як розповідає пані Олена, найчастіше люди звертаються з питаннями пенсійного та соціального забезпечення, оформлення спадщини, розірвання шлюбу, стягнення аліментів, вирішення земельних спорів та за необхідності подання позовних заяв до суду.
Загалом роботу Центру можна розділити на три умовні напрямки: первинна правова допомога, вторинна правова допомога та просвітницька діяльність.
Коли людина приходить до Центру, спершу реєструють її звернення. Далі дізнаються про причину і суть проблеми. Інколи, щоб вирішити питання відвідувача, достатньо фахового правового консультування. Це і буде первинна правова допомога, яка передбачає юридичне роз’яснення законодавчих норм та прав. Якщо ж розв’язання проблеми потребує судового розгляду, тоді можуть надати послуги із вторинної правової допомоги.
— Первинну правову допомогу безкоштовно отримують абсолютно усі: громадяни України, іноземці, особи без громадянства. Одне слово — ті, хто звернеться до Центру. Натомість вторинну правову допомогу безкоштовно можуть отримати лише соціально вразливі верстви населення: малозабезпечені особи, люди з інвалідністю, діти, постраждалі від домашнього насильства, біженці, ветерани війни тощо. При цьому їхній середньомісячний дохід не повинен перевищувати прожиткового мінімуму. Тобто на цей момент має складати не більше 4204 гривень, — пояснює Святослав Футій, начальник відділу правопросвітництва та надання БПД.
Вторинну правову допомогу можуть надавати не лише працівники Центру, а й залучені адвокати.
— Зараз з Центром співпрацюють 18 приватних адвокатів. Вони самі виявили бажання співпрацювати, брали участь у спеціальному конкурсі з відбору. Склали кваліфікаційний іспит, пройшли співбесіду і ми з ними уклали контракти. Якщо мешканець, який звернувся до Центру, потребує вторинної правової допомоги, йому призначають адвоката. Останній, своєю чергою, повністю веде справу і захищає права нашого клієнта у суді, — розповідає Марина Митюк, начальниця відділу організації надання вторинної правової допомоги та роботи з її надавачами.
Залежно від складності справи послуги надають штатний юрист Центру або адвокат, який співпрацює з Центром за контрактом. Витрати за такі послуги для мешканця бере на себе держава. При цьому якість роботи адвоката може перевірятися і в окремих випадках: за умови скарги, конфлікту інтересів, неналежній роботі. У результаті його можуть замінити іншим захисником.
Просвітницький напрямок Центру полягає у проведенні різних правопросвітницьких заходів.
— Ми організовуємо юридичні інформаційні лекції у школах, бібліотеках, Центрах зайнятості та інших установах чи організаціях. Зазвичай це стосується якоїсь актуальної інформації для громадян, на кшталт правил нарахування субсидій. Для школярів розповідаємо про права дітей, булінг, насильство у сім’ях тощо. Часто нас запрошують на інформаційні зустрічі у громадські організації, такі як об’єднання учасників АТО, УТОС, УТОГ. Ми їм розповідаємо про останні зміни у законодавстві України, — зазначає Юлія Школьнік, заступниця начальника відділу правопросвітництва та надання БПД.
Нині Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги активно діє. Тут завжди людно. Якщо на початку створення установи відвідувачів було не так багато, то зараз уже є постійні вдячні клієнти. Як зізнається заступниця директора Центру Олена Шевчук, деякі мешканці уже стали як рідні. Адже приходять до закладу навіть без потреби у правовій допомозі, а просто поспілкуватися, відчути підтримку та отримати пораду.
— Ми раді зустрічати у нашому Центрі усіх відвідувачів. І завжди готові допомагати та консультувати громадян. Тож якщо у вас виникає потреба отримати пораду з правових питань, звертайтеся за адресою: вул. Героїв Небесної сотні, 44, або ж телефонуйте за номером 4-00-15, — додає Олена Шевчук.
Марина ЛОЖКІНА.