Підсумкові атестації, останній дзвоник, іспити ЗНО, випускні — усе вже позаду. 2020–2021 навчальний рік видався не менш складним, ніж попередній, але все ж таки з кращими результатами. Про це розповіла начальниця управління освіти Шепетівської міської ради Людмила ТИХОНЧУК.
Першачків
побільшало
Цього року, відповідно до реформи децентралізації, мережа освітніх закладів Шепетівки розширилася. Оскільки після місцевих виборів у жовтні 2020 року до міста приєдналися села Пліщин, Плесна і Жилинці, то тепер шепетівська громада має не 10, а 12 шкіл.
— Загалом у територіальній громаді, за підсумками 2020-2021 навчального року, маємо 541 випускника базової середньої освіти, тобто після 9-го класу. З них: 49 свідоцтв з відзнакою. Також 353 одинадцятикласники, які здобули повну загальну середню освіту. З них 25 отримали золоті медалі та 14 — срібні, — розповідає Людмила Тихончук, начальниця управління освіти Шепетівської міської ради.
Як зауважує Людмила Іванівна, попередній рік був стресовим. Через пандемію коронавірусу навчання переважно велося у дистанційній формі. Проте і вчителям, і школярам вдалося пристосуватися до викликів і таки пройти це випробування гідно. У результаті, у порівнянні з попереднім роком, кількість випускників-відмінників навіть збільшилася.
— Зросла і кількість новоприбулих школярів. З вересня до 1 класу плануємо прийняти 610 дітей. З них 18 учнів Плесенської школи та 8 – Пліщинської. Натомість попереднього року мали 556 першачків. Загалом тенденція приросту населення йде на спад. На жаль, народжуваність щороку зменшується. Проте у нас ще наразі непогані показники, — інформує Людмила Тихончук.
П’ять шкіл уже
реформували
Нагадаємо, що у зв’язку з реформою освіти, усі школи Шепетівської громади до 2022 року мають реорганізувати в один із трьох типів: І ступінь — початкова школа, II ступінь — гімназія, III ступінь — ліцей. Або ж можуть діяти як об’єднані, наприклад — початкова школа та гімназія (з 1 до 9 класу), при цьому мати статус гімназії, чи початкова школа, гімназія та ліцей — і мати статус ліцею (з 1 до 11, а згодом й 12 класу).
У Шепетівській громаді п’ять шкіл уже мають статус гімназій.
— Колишня школа-пансіон упродовж останнього року функціонує як гімназія № 5. Також недавно реорганізували ЗОШ № 3 у гімназію № 3, ЗОШ № 4 — у гімназію № 4, ЗОШ № 6 — у гімназію № 6 та Пліщинську ЗОШ — у Пліщинську гімназію. Плесенську ЗОШ залишили ще на рік у чинному статусі, щоб дати змогу одинадцятикласникам закінчити навчання у стінах рідної школи. Усі ці заклади з 1 вересня уже не набиратимуть 10-ті класи. Решта закладів — ЗОШ № 1, СЗОШ № 2, ЗОШ № 8, НВК № 3, НВК школа-гімназія та НВК № 1 — залишаються в очікуванні реформування, — ділиться начальниця управління освіти.
Як пояснювала раніше заступниця начальника управління освіти Тетяна Музика, школа № 8 потребує додаткового ресурсу для реформування, оскільки розташована у мікрорайоні Косецькому і територіально найвіддаленіша від шкіл із статусом III ступеня. Відповідно, виникає потреба у придбанні шкільного автобуса для довезення учнів. А це додаткові витрати з міського бюджету. На це грошей поки не передбачено. Тож реформування цієї школи наразі відтерміновано у часі.
Щодо шкіл із статусом ліцею, то, відповідно до матеріальної бази наявних закладів, кількості учнів та кваліфікації вчителів, у Шепетівці планують створити два ліцеї у чинних НВК № 1 та НВК школа-гімназія. Але цей процес затягується на рівні країни.
— Ще досі не створили остаточного положення про ліцеї. Нинішні документи мають багато дискусійних моментів, які ніяк не вирішать. Наприклад, прописали, що ліцеї повинні бути у підпорядкуванні обласної, а не міської ради. З цього приводу було багато заперечень, тож обіцяли переглянути цю норму в положенні. Але питання залишається відкритим, — пояснює Людмила Тихончук.
Катастрофічно бракує
вчителів – фізиків та
математиків
Пандемія коронавірусу внесла суттєві зміни у навчальний процес. Поняття «дистанційне навчання» стало звичним для усіх, але, разом з тим, і викликом як для педагогів, так і для школярів та їхніх батьків. Навіть більше — здобуття знань у режимі онлайн значна частина людей критикує, називаючи не ефективним.
— Я вже маю 30 років педагогічного стажу. Тож з досвіду можу сказати, що класична модель — діти та вчитель, їхній безпосередній контакт, можливість відчути живі реакції — найефективніша для навчання і засвоєння нового матеріалу. До того ж знаю, що школа дає трохи більше, ніж просто знання. Соціалізація, живе спілкування, причетність до командної роботи — усе це через дистанційне навчання ми глобально втрачаємо. Адже є елементи виховної частини, які можуть бути засвоєні лише у співпраці дитини з освітнім процесом наживо.
Разом з цим розумію, що, зважаючи на пандемію, нам вдалося багато чого досягти. Ми були змушені у стислі терміни опанувати онлайн-платформи для навчання. Завдяки цьому вчителі суттєво підвищили свій кваліфікаційний рівень, — ділиться Людмила Іванівна.
Хоча зізнається, що усе це нелегко і непросто.
— Не буду лукавити, є й такі педагоги (зокрема старшого віку), яким важче дається навчати дистанційно. Вони не так вправно на початку могли використовувати новітні технології. Звичайно, значно легше перевірити пачку зошитів, ніж у діалогах месенджерів вишукувати від дітей виконані завдання. Але з часом призвичаїлися. Повірте, що усі вчителі стараються. І дистанційно у «зумі», і з крейдою у руках біля дошки, — додає начальниця міського управління освіти.
Вона також зауважує, що нині дуже відчутний брак кадрів. Професія педагога втрачає свою актуальність.
— Я уже одинадцятий рік на посаді начальника управління освіти. Пам’ятаю, як у перші роки роботи мої двері не зачинялися від охочих працювати педагогами. Постійно хтось заходив та запитував про вакансії. Місць для роботи не було. А зараз ніхто не приходить. Катастрофічно бракує вчителів, особливо фізиків та математиків. Випускники вишів просто не приходять до школи на роботу, — розповідає Людмила Тихончук.
Та попри усі ці освітні випробування, Людмила Іванівна налаштована на оптимістичні результати. Переконана, що варто цінувати будь-який момент, упевнено долати виклики сьогодення, поважати кожного — і все буде добре.
Спілкувалася
Марина ЛОЖКІНА.
На знімках: випусники ЗОШ №4 (вгорі) та ЗОш №6 (внизу).