Наш кореспондент у понеділок, 23 березня, з 13-ї до 14-ї години пройшовся від Старокостянтинівського шосе вулицями Валі Котика, Українською до вулиці Назарія Яремчука (колишня Пролетарська — район тарного комбінату біля залізниці). При цьому рахував усіх перехожих, котрі траплялися йому на шляху.

Як виявилося, лише 45 із 202 (тих, хто йшов, гуляв, стояв, їхав велосипедом) були у захисних масках. Одні кажуть, що такі пов’язки здатні вберегти від зараження коронавірусною інфекцією, інші це навідріз заперечують.

Науково доведено, що ватно-марлеві пов’язки від поширення СOVID-19 не захищають. Втім, носіння їх – один із способів профілактики багатьох повітряно-крапельних інфекцій. А ще – популярний «тренд», що виробився внаслідок перегляду телепередач про коронавірус. Отож, шепетівчани цими днями наполегливо шукають такі засоби захисту в аптеках.

Таланить не усім. Наприклад, у суботу вдень маски продавалися у аптеці біля залізничного вокзалу (близько 15 грн./шт.), а за станом на ранок понеділка там їх уже не було. Також у понеділок, упродовж кількох годин, відбувалася їхня реалізація неподалік «нижніх воріт» центрального ринку, просто з автомобіля (25 грн./шт.).

Найпростіші пов’язки продавалися у деяких інших торгових «точках» Шепетівки. Ціни «стартували» від 13 гривень і вище. І це тоді, коли кілька місяців тому такі саме засоби в аптеках коштували у багато разів дешевше.

Судячи з коментарів місцевих аптекарів, зростання вартості масок сталося тому, що свої ціни підвищили «посередники» – постачальники товару. Але наскільки останні «домалювали» ціни, наші співрозмовники серед шепетівських аптекарів уточнити відмовилися.

При цьому простий пошук в інтернеті показав, що найдешевші маски безпосередні їхні виробники пропонують купити за ціною від 5 гривень за штуку. Наприклад, саме стільки у суботу коштувала тришарова медична маска від київської ФОП «Арт Фактор» (за умов придбання партії від 500 штук). На дві гривні дорожче (7 гривень) правило за свою марлеву 4-шарову захисну маску ПрАТ «Ужгородська швейна фабрика».

У понеділок Житомирська обласна організація Українського товариства глухих шила 2-шарові багаторазові бязеві маски й продавала їх по 9 гривень за штуку. УТОГ-івці зізналися, що заробляють лише гривню з кожної маски. Темпи роботи мали такі, що деякі замовлення відкладали на добу.

Не сидять без діла і швачки на нашому «новому ринку». Одна маска їхнього виробництва коштує від 25 гривень.

Звісно, за умови такого підвищеного попиту на пов’язки активізувалися й місцеві люди, котрі просто добре вміють шити. Приміром, модельєр-конструктор із Шепетівки Даринка Куба на своїй Фейсбук-сторінці приймала пропозиції на купівлю виробів із двох шарів бавовни та двох шарів марлі. Ціна – 45 гривень за одиницю товару.

Дехто з тих інтернет-користувачів, котрі не захотіли «ганятися» за готовими пов’язками, вирішили виготовити їх самотужки з марлі. «Купіть марлевий відріз. Два метри коштує близько 20 гривень. Пошийте маску, склавши марлю у 8 разів. У мене вийшло 5 штук. Маску можна використовувати багато разів, але не довше трьох годин. Потім випрати і попрасувати», – запропонувала Марія Слюсар.

Проте марлю в аптеках теж швидко розібрали. Тож нині вона не скрізь є. Як і «Парацетамол», інші популярні ліки.

…З огляду на такі реалії, ми пройшлися деякими торговельними закладами міста, щоб пересвідчитися, наскільки покупці та продавці дотримуються «масочного режиму» та інших заходів, спрямованих на убезпечення від коронавірусу.

Найбільше сподобалося, як підійшли до справи у шепетівському «Епіцентрі». У суботу туди пускали строго по 10 осіб. Біля входу на видному місці стояла велика пляшка з антисептичним засобом, скористатися яким міг кожен охочий. Регулярно проводилося вологе прибирання торговельних залів.

Проте, незважаючи на те, що час від часу з гучномовця лунали поради людям у черзі до входу стояти один від одного за 1-3 метри, на ці заклики вони майже не реагували. Охочі зайти до «Епіцентру» юрмилися біля входу «у купки», розмовляли один з одним. Лише одиниці з них були у масках.

До двох маленьких продуктових магазинів, які трапилися на Старокостянтинівському шосе, пускали по двоє відвідувачів. Проте неподалік у великій продуктовій крамниці, без жодного застереження про епідемічну ситуацію на видному місці, стояли черги людей до різних відділів, без жодного «регулювання». Щоправда, продавці там були у масках.

Біля входу до популярного магазину господарських товарів «Альфа» висіла рекомендація відвідувачам тримати між собою дистанцію в один метр.

Популярні «забігайлівки» та кав’ярні у тому ж «залізничному» районі міста здебільшого працювали. У одному з цих закладів, що відкрився недавно, судячи з оголошень, розвішених на видних місцях, напої продавали «на виніс». Щоб їх купити, необхідно було постукати у двері, а далі замовити чай чи каву через вікно, розташоване поряд.

Володимир КОВАЛЬЧУК.

Фото автора.