У травні набув чинності новий закон про житлово-комунальні послуги, у якому закладена нова форма боротьби з абонентами-боржниками. Так, за несвоєчасну оплату послуг буде нараховуватись пеня  у розмірі, встановленому у договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальна ж сума пені не може перевищувати 100 відсотків суми боргу.

Ми поцікавились у спеціалістів комунальної сфери, які кошти заборгували місцеві мешканці і чи допоможе новий закон боротися із злісними неплатниками.

 

Працівники приватного підприємства «Управлінська компанія «Управдом» повідомили  нам, що на початок травня цього року населення заборгувало їхньому підприємству кілька мільйонів гривень, наголосивши, що таких великих недоплат не було ще жодного року і що уряд визнав стан з комунальними платежами катастрофічним. А Верховна Рада ухвалила закон, який дає право нараховувати пеню на борг і таким чином спонукати українців оплачувати «комуналку».

За словами спеціалістів, найбільш порядними абонентами є незахищені верстви населення – пенсіонери, багатодітні родини. Вони намагаються без затримок вносити кошти за вивезення сміття, прибирання під’їздів, дворів, освітлення підвалів, сходових клітин, ремонт внутрішньобудинкових мереж та багато інших організаційних функцій — саме такий обсяг послуг у компанії — управителя будинками. Ця категорія мешканців розуміє важку працю комунальників, вчасно її оплачує і комунальники вдячні їм за це.

Втім, є такі мешканці будинків, які вважають, що їх мають обслуговувати безкоштовно. І кількатисячні борги не лякають — вони продовжують їх накопичувати.

Тож, можливо, запровадження пені на суми боргу допоможе боротися з неплатниками. Звернення до суду на боржників є не надто результативним заходом. Підприємство зазнає великих судових витрат, натомість виконавча служба надсилає повідомлення, що повернути борг немає можливості, бо у боржника відсутнє майно. Тому проводять роз’яснення, реструктуризацію існуючої заборгованості.

Своєрідним «рекордсменом» серед боржників є гуртожиток на вулиці Героїв Небесної Сотні, 31-а. На сьогодні його мешканці не сплатили компанії 136 тисяч гривень. Те саме стосується і гуртожитку на вулиці Горбатюка, 12. Тут мешкають чимало осіб, які мають борги у 12–15 тис. грн. (загальний борг — 130 тис. грн.).

 Зрештою, по кожному будинку, які обслуговує «Управдом», існує заборгованість у розмірі нарахувань за 3-4 місяці. Тепер комунальники сподіваються, що, можливо, застосування пені допоможе багатьом абонентам усвідомити, що сплачувати квартплату — це їхній обов’язок.

На обслуговуванні ж ПП «Управлінська компанія «Житлофонд» перебувають 120 будинків. Керівник компанії Василь Цегеля поінформував, що заборгованість мешканців будинків за надання комунальних послуг за станом на 1 травня ц. р. складає 3 мільйони 592 тисячі гривень. За усі попередні роки такої великої заборгованості ще не було. І спостерігається тенденція до збільшення боргу. Порівняно з квітнем, він зріс більш ніж на 300 тисяч гривень. На його думку, люди почали отримувати субсидійні кошти на руки, але не всі використовують їх за призначенням.

— Із 4400 абонентів «Житлофонду» 70 відсотків боргу припадає на мешканців близько 250 квартир, які постійно, роками не сплачують квартплату, ігнорують попередження комунальників. За станом на 1 травня найбільший борг мають мешканці будинку на проспекту Миру, 14, – майже 218 тисяч гривень! Наступні будинки неплатників: № 10 – 108 тис. грн. боргу, № 22 – 101 тис. грн., № 15 – 72 тис. грн., № 20-а – 95 тис. грн., № 16 – 82 тис. грн., № 20 – 69 тис. грн., № 18 – 59 тис. грн. А мешканці будинку на вулиці Залізничній, 53-а, заборгували 109 тис. грн.

— Боржники регулярно отримують претензії-попередження із вказаною суму боргу, — каже Василь Дмитрович. — А через такі борги наше підприємство не може повною мірою надавати послуги, не може належно оплачувати працю своїх робітників. Сьогодні наші двірники, косарі отримують мінімальну заробітну плату. Ми не можемо підшукати людей на посади водіїв. Через низьку зарплату на сміттєвозах трудяться одні пенсіонери. У дефіциті зварники, сантехніки.

І таку ситуацію частково створили саме неплатники послуг. Вони повинні зрозуміти, що якісні послуги потребують коштів, які акумулюються із квартплати кожного власника квартири.

Отож є надія на новий закон, який дає більші права управлінським компаніям у боротьбі з боржниками.