З другої половини 19 століття традиційним символом Новорічно-різдвяних свят в Україні вважають ялинку та різноманітні декорації з хвої. Нині ми вже звиклі до того, що до 31 грудня у помешканні мусить бути вічнозелене дерево, або принаймні гілочки з ялинки чи сосни. З часом різдвяна атрибутика почала урізноманітнюватися. До улюблених елементів декору також додалися віночки з хвої, якими зазвичай прикрашають вхідні двері або святковий стіл.
Серед майстрів, які створюють такі різдвяні віночки з живої хвої, є шепетівчанка, власниця Мануфактури віночків Алла БУНЕЧКО. Майстриня погодилася розповісти про свою творчу професію та поділитися – як вдається виготовляти вінки у Шепетівці, а продавати їх для мешканців Києва, Дніпра, Харкова та Одеси.
Вінки – один з напрямків флористики
Уже понад 15 років я працюю у галузі флористики. Квіти та живі рослини – це моє. Це те, що люблю, і від чого отримую задоволення. Спершу така робота була більше як хобі. А коли у 2005 році поїхала навчатися в Академію флористики Наталії Агеєвої, зрозуміла, що займатимуся аранжуванням квітів професійно.
Вся діяльність реалізовувалася під брендом “АБукет”. У мене були квіткові магазини. Я працювала у весільній флористиці. Для корпоративних клієнтів оформляла різні заходи та події. Організовувала флористичні навчання та тренінги. Створювала відеоуроки… Флористика насправді дуже широка галузь. І в якийсь момент я зрозуміла, що як флорист спробувала вже все, що можна було реалізувати у межах Шепетівки. Для подальшого розвитку мені треба було вийти за межі звичного шепетівського покупця. Бо флористика – це мистецтво. А мистецтво для розвитку має вищий рівень та можливості у великих містах. Там, де запити більші і якісніші, де є можливість монетизувати свою творчість у спеціальних інсталяціях, масштабних декоруваннях тощо. Це як співак. Ти можеш бути супер талановитим, але навряд чи станеш відомим всеукраїнським чи світовим виконавцем, живучи та працюючи у Шепетівці. При цьому переїжджати кудись я не хотіла, бо Шепетівка мені дуже комфортна для життя.
Чому я вирішила зупинитися на вінках? Ну насамперед вони мене приваблювали ще з дитинства. Це такий собі символ затишку, комфорту, стабільності. Дитяча мрія з американських фільмів: вінок на дверях, гірлянда на каміні, адвент на столі… І от у переломний момент у професії, 6 років тому, я вирішила спробувати реалізувати свою дитячу мрію. Хотіла створювати вінки і продавати їх через мережу Інтернет. Так розпочалася моя історія з віночковим ремеслом.
За 5 років обʼєми Мануфактури віночків зросли у 10 разів
У 2017 році я ще мала власні квітково-садові магазини. Але взимку зазвичай мертвий сезон, затишшя, тож саме тоді почала думати свою першу колекцію різдвяних віночків. Створила сторінку в соціальній мережі Інстаграм – “Мануфактура віночків” або англійською “Wreath Manufactory”. І почала викладати там фото та продавати свої вироби. Перші роки я тестувала можливості, вивчала онлайн-продажі. Це було більше як захоплення на ентузіазмі, аніж прибутковий бізнес, я переважно виходила у нуль. Вже відчутно прибутковим вийшов минулорічний сезон 2020 року і цьогорічний 2021 року, коли масштабувалася. Якщо у 2017 році мені вдавалося продавати віночки десятками на тиждень, то у цьому році – сотнями.
Я дуже люблю своїх клієнтів. Більшість з них поділяють мої цінності та погляди – екологічний декор, близькість до природи, мінімум штучного, натуральна краса, домашній затишок, творчість. Зазвичай це мешканці приватних приміських будинків, які люблять природу, поважають ручну працю і готові за неї платити. Звичайно, серед замовників є й корпоративні клієнти, також ті, котрі шукають оригінальний подарунок, або й декор для фотостудії, магазину чи готелю. Дуже ціную постійних клієнтів. Маю таких, що вже роками замовляють мої вироби.
Особливості роботи у Мануфактурі віночків
Активний сезон різдвяних віночків – дуже короткий. Переважно це півтора місяця: половина листопада і грудень. Але готуватися до нього я починаю ще з січня. Розробляю дизайни нової колекції, заготовляю матеріали, шукаю цікаві варіанти оздоблень тощо.
Основний матеріал, з якого виготовляю віночки, – це ялиця (пихта, abies) – вічнозелене дерево або чагарник з сімейства Соснові. Зовні рослина дуже схожа на ялинку, але за будовою, напрямком росту та особливостями зберігання – інша. Використовую не звичайну місцеву, а вирощену на спеціальних промислових зонах у Данії чи Німеччині. Купую її на Голландському аукціоні. Така ялиця має властивість не осипатися при теплих температурах зберігання. З часом колір висвітлюється, саме гілля легшає, але всі хвоїнки тримаються.
Для декору заготовляю впродовж року різні гілочки, шишечки, ягоди… Я вже дуже добре вивчила околиці нашого лісу, тож чудово орієнтуюся, де знаходяться дерева, матеріали з яких можуть підійти для декорування вінків. Також у себе вдома вирощую падуб, тую, ялівець, плющ тощо.
Важливо, що з кожним роком я намагаюся рухатися у сторону зменшення використання штучних елементів декору. Мінімум стрічок зі штучних тканин чи пластикових іграшок. Основа – метал, солома, дріт. Знайшла альтернативу, щоб не використовувати клей.
Ще до 2021 року свій малоприбутковий віночковий бізнес я страхувала доходами від власних магазинів. Тепер магазинів вже немає, а весь свій час я присвячую суто Мануфактурі віночків.
Відкриттям минулого року для мене став зламаний стереотип, що нібито вінки купують тільки на Різдво. Переконалася з власного досвіду – є попит і на весняні, і на літні, і на осінні види вінків. Зимові, звісно, більше замовляють, але все ж Мануфактура може активно працювати впродовж усього року.
Зі збільшенням обʼємів виробництва я стараюся також урізноманітнювати асортимент Мануфактури. До 2018 року – це були вінки лише одного розміру. Зараз виготовляю різні: від 30 см до 160 см. Окрім віночків також пропоную клієнтам гірлянди різного метражу, композиції на стіл, креативні новорічні прикраси. Все з живої хвої.
У своїй Мануфактурі віночків я маю правило, що живий вінок повинен бути доступний для покупця будь-якого рівня купівельної спроможності. Тому є вироби ексклюзивних моделей, вартістю 2000-2500 грн, а також стандартні віночки за 300-350 грн.
Для доставки розробила власне фірмове пакування. Це брендована коробка з тришарового гофрокартону, яка дозволяє безпечно доправити віночок з Шепетівки до будь-якого населеного пункту України.
Онлайн-продажі відкривають нові можливості
Багато людей недооцінює роботу у мережі Інтернет чи продажі через соціальні мережі. Хоча це насправді може бути цікаво, прибутково, зручно і з більшими можливостями.
Я працюю офіційно як підприємець. Сплачую податки, звітую про свої прибутки у податкову. Це також відкрило мені двері до співпраці з корпоративними клієнтами. Серйозні компанії чи установи прагнуть працювати відкрито через укладання офіційного договору. За придбання виробів Мануфактури кошти надсилають на розрахунковий рахунок підприємця, а не особисту картку. Прозора робота відповідно до законодавчих норм викликає у людей більшу довіру і мотивує клієнтів до співпраці.
Зауважу, що така форма бізнесу не дуже залежна від пандемії. У мене вийшло навіть навпаки – вона посприяла збільшенню клієнтів. Через карантини та локдауни люди перестали багато їздити, менше відвідують магазини. Всі звикли до соціальних мереж, інтернет-магазинів та онлайн-покупок. А коли переважно проводиш час вдома, то вже й будинок хочеться прикрасити, щоб створити приємніший вигляд і комфорт.
Зараз для такої форми роботи доступні всі необхідні інструменти: гаджети, мережа Інтернет, служби доставки. Це альтернатива звичним шепетівським магазинам, які страждають від наслідків пандемії. Тож, як бачите, з мого власного прикладу, можна територіально не обмежуватися – жити у Шепетівці, однак працювати по усій Україні.
Спілкувалася Марина ЛОЖКІНА.