Facebook Twitter Instagram
    Вівторок, 20 Травня
    • ПРО НАС
    • КОНТАКТИ
    • ПЕРЕДПЛАТА
    • КАРТА ШЕПЕТІВКИ
    • ПРОПОНУЄМО РОБОТУ
    Facebook Twitter Instagram
    Редакції газети "Шепетівський вісник"
    • Головна
    • Влада та політика
    • Економіка і бізнес
    • Суспільство
      1. Захисники
      2. Культура
      3. Опитування
      4. Освіта
      5. Особистості
      6. СПОРТ
      7. Точка зору
      8. View All

      Грицівчани зустріли звільненого із ворожого полону Тараса Паламарчука

      01.04.2025

      Доброволець Андрій Люльчук понад два роки воював на передовій

      25.03.2025

      Івана Бурдима у полоні били за патріотизм

      25.03.2025

      Зенітники вшанували пам’ять Героя України Артема СЛІСАРЧУКА та його побратимів

      25.03.2025

      “Острозька академія” пристосовується до вимкнень світла

      10.02.2025

      Баптисти 29 вересня відзначили День жнив

      01.10.2024

      На “зупинці” зручно навіть тоді, коли автобус втече

      09.09.2024

      У шепетівському кінотеатрі показують “Конотопську відьму”

      09.09.2024

      Пережили річницю “братньої” навали

      11.03.2023

      Пережили майже рік масштабної війни, але не зламалися

      02.02.2023

      Чи «пройдемо» цю зиму з теплом і без пригод?

      08.11.2022

      У сусідньому райцентрі “чубляться” за назву міста

      18.05.2022

      День відкритих дверей у медичному коледжі

      08.04.2025

      Вчителька зі щирим і добрим серцем

      01.04.2025

      Сенс життя Нелі Бунечко у любові до дітей, людей і України, а ще — у безмежній відданості професії педагога

      04.03.2025

      Старт у професійне буття для електромонтерів

      18.02.2025

      Берегиня роду

      04.03.2025

      Вужча колія – європейського розміру, ширша – радянська

      08.11.2024

      На Шепетівщині прем’єра фільму про Назарія Яремчука стартувала не скрізь і з певним запізненням

      20.08.2024

      У Ямпільській громаді Шепетівського району фільмують кіно про бандерівців

      20.08.2024

      Змагалися майбутні снайпери

      18.02.2025

      Успіх боксера Олександра Усика

      23.12.2024

      Учителька фізкультури з Шепетівки прагне, щоб спорт об’єднував усіх, а не лише здібних

      14.09.2024

      «Перемоги у спорті — це надважка праця і самодисципліна»

      12.09.2024

      Упівець «Гармаш» – про життя на Шепетівщині влітку 1945 року

      05.08.2024

      “Cусіди” популярного місця купання хочуть, щоб в’їзд туди став платним

      22.07.2024

      85-річний шепетівчанин: “Ніколи не думав, що у моєму житті буде ще одна війна”

      30.04.2024

      Чи зробити перехід на літню гуму обов’язковим? Депутати думають

      11.03.2023

      День відкритих дверей у медичному коледжі

      08.04.2025

      Вчителька зі щирим і добрим серцем

      01.04.2025

      Грицівчани зустріли звільненого із ворожого полону Тараса Паламарчука

      01.04.2025

      Доброволець Андрій Люльчук понад два роки воював на передовій

      25.03.2025
    • Для здоров’я
    • Історія
      • Жорна часу
    • Надзвичайно
    • Людина і закон
      1. Із зали суду
      2. Кримінал
      3. Правовий лікнеп
      4. View All

      Шваброю – по голові

      05.01.2023

      Затриманим зі зброєю уже обрали запобіжний захід

      04.03.2022

      Віскі, лікер, джин: з супермаркета виносив елітні алкогольні напої

      10.02.2022

      Ударив правоохоронця кулаком у скроню

      04.02.2022

      Працівниця банку із Славути ошукала клієнтів на мільйони гривень

      23.11.2023

      Нова афера шахраїв майже на мільйон за вигаданий спадок

      15.09.2022

      “Доступ” до ворожки коштував майже 200 тисяч

      06.07.2022

      На Шепетівщині затримали прихильника “руського миру”

      10.06.2022

      “Рятувати сина” пішла до слідчого Шевченка, якого не існує

      09.09.2024

      5500 доларів, щоб уникнути мобілізації. У сусідній області з’ясували

      05.01.2023

      Про перерахунки пенсій з 1 грудня 2021 року

      23.12.2021

      Нотаріальні послуги для осіб з інвалідністю: як отримати?

      23.11.2021

      “Рятувати сина” пішла до слідчого Шевченка, якого не існує

      09.09.2024

      Працівниця банку із Славути ошукала клієнтів на мільйони гривень

      23.11.2023

      ДТП біля Шепетівки: двоє загинуло, троє травмувалося

      02.09.2023

      Шахраї “офіційно” просять місцевих підприємців допомогти для ЗСУ

      01.03.2023
    • Цікаво
      • Корисно
    Редакції газети "Шепетівський вісник"

    Вужча колія – європейського розміру, ширша – радянська

    Пошир
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    До початку 1940-х років вони поєднували український залізничний вузол Шепетівка із Здолбуновом, містом, яке входило до Польщі. У тодішньому ремонтно-будівельному управлінні Шепетівського відділку залізниці трудився Микита Зінчук. Пропонуємо ознайомитися зі спогадами цього чоловіка, які опрацював його син Леонід.

    Більш давньою зі згаданих колій була широка. Її спорудили ще за часів Російської імперії. А у 1920-х, коли Польща та СРСР розділили західноукраїнські землі, між Здолбуновом і Шепетівкою з’явилася інша залізнична колія – дещо вужча, європейського розміру.

    Тодішні вагони переміщувалися паровозами. Для забезпечення їхньої роботи була необхідна спеціальна логістика. Адже основним видом енергії для цього транспорту була пара. Один паровоз потребував її у середньому до 3 тонн. На одну добу – 42 тонни. Уявляєте, скільки для цього мало знадобитися води?

    Відтак, уздовж залізниці від Шепетівки до Здолбунова, на проміжних станціях Славута, Кривин, Оженин й Івачків, діяли спеціальні станції водопостачання. Вони складалися із тампонажних колодязів, насосних станцій, водогонів, нагнітальних веж для води та водоналивних колонок, що нагадували лелек…

    Крім того, для виробництва пари потрібне було паливо – високоенергетичне вугілля групи А. Його доводилось очищати від домішок та гранулювати до розміру 20-40 мм. «Типовий» паровоз потребував на добу до 5 тонн такого палива. Як відомо, при згорянні вугілля утворюється майже стільки ж шлаку. Його видаляли з топки паровоза через кожні 2-3 години роботи. Де? На спеціально відведених ділянках.

    …На початку березня 1938 року мій батько отримав листа з будівельно-ремонтного управління Шепетівського відділку залізниці із запрошенням прибути на старе місце роботи. Прочитавши запрошення, він згадав, як весною 1932 року в тому ж управлінні йому й іншим робітникам, сім’ї яких проживали по селах, видали направлення на вступ до колгоспів. Членам тієї комісії батько сказав, що не має ні землі, ні коней, ні худоби, ні інвентаря. На що почув відповідь: «Якщо ти не хочеш йти в колгосп, то ми тобі «випишемо» безкоштовний проїзд, куди забажаєш – на Крайню Північ чи до Сибіру». Він, звісно, тоді зрозумів: це не запрошення, а наказ.

    На той час ремонтно-будівельне управління розрослося. Вимоги теж зростали – крім якості робіт, вимагалося виконання норм і режиму дня. Все контролювала спеціальна комісія, яка оформляла навіть позови до суду на порушників. Терміни ув’язнення за вироками судів були значними.

    …Батька вразило, як навесні 1938 року на станцію Шепетівка (приміськими потягами зі Здолбунівського, Новоград-Волинського, Козятинського, Ізяславського та Хмельницького напрямків) масово приїжджали родини ромів. Купи своїх речей вони складали прямо на пероні.

    Залізничники разом із міліцією примушували тих ромів прибирати речі з перону. Старші й малеча, немов мурахи, тягнули їх за будівлю станції, де швидко облаштовували нове «звалище». Звичною стала картина: циган із циганкою та маленькою дитиною сидять на купі лахміття, а малеча й трохи старші з простягнутими рученятами просять милостиню у перехожих.

    Допоки одних «кочівників» відправляли приміськими поїздами, на їхнє місце прибували інші. Так тривало до кінця квітня….

    Після травневих свят до будуправління стали звертатися жителі Шепетівки з проханнями посприяти із ремонтами у домівках. Адже його фахівці виконували роботи швидко, якісно й за помірну ціну. Щоправда, мали право так «підробляти» лише після завершення робочого дня. Зароблене таким чином батько та його колеги витрачали на базарчику біля вокзалу на продукти. А у суботу, після роботи, могли й щось придбати для дому. Та й на смаколики дітям вистачало.

    На залізничному вокзалі та біля нього завжди було багатолюдно. У вихідні та святкові дні – взагалі не пробитись. Траплялися й різного роду продавці, махінатори та… злодюжки. І це при тому, що на вокзалі та прилеглій території постійно чергувала міліція.

    …Одного літнього дня, в суботу, після закінчення роботи виробничники дорогою додому зайшли на вокзал. Біля одного з кіосків там завжди збиралася черга. Батько з друзями теж приєднався до неї, щоб купити по 200 грамів печива і цукерок дітям. Він дістав гаманець, відрахував суму грошей і поклав його до кишені. Й тут відчув у ній чужу руку. Миттєво схопив злодія за передкістя, а іншою рукою наніс удар по руці з гаманцем.

    Гаманець вилетів із руки злодія й впав на підлогу. Батько підвів голову, а на нього зверху дивилася небрита пика з нахабними очима. Навколо було людно. Розмахнутися, щоб вдарити злодюгу, не було можливості. Але ж поряд – незахищена щелепа. Удар вийшов короткий і точно в неї, тобто в пику!

    Злодій, як мішок, повалився на підлогу. Нагодилася міліція. Крадій лежав на підлозі й кричав, що нібито мій батько витягнув у нього гаманця, ще й повторював: «Це мій гаманець!». Підійшли друзі та повідомили для міліції, що потерпілий – Микита Зінчук, десятник із рембудуправління. Міліціонер попросив усіх заспокоїтися, підняв гаманець і запитав у злодія: «Що в цьому гаманці?» Той відповів, мовляв, що точно не пам’ятає, яка там сума… Потім міліціонер запитав те ж саме у батька. Він назвав суму точно до копійки. Міліціонер виклав на прилавок гроші з гаманця, перерахував і віддав усе батькові. А злодія взяв за комір і повів до відділку.

    …Наприкінці 1930-х РБУ Шепетівської залізничної дільниці не лише виконувало планові показники, але й у віддалених від логістичних шляхів райцентрах споруджувало хлібо- та молокозаводи. На початку 1939 року управління взялося за масштабну реконструкцію шепетівських паровозного та вагонного депо – споруд, збудованих ще у дореволюційні часи.

    Одного погожого дня перед обідом робітників попередили, щоб затрималися, – буде мітинг. Під час обідньої перерви до приміщення депо зійшлися представники й інших виробничих підрозділів. Зайшли керівники та партійні працівники станції Шепетівка. Внесли стола, за який сіли начальник РБУ, голова комісії та секретар. Доповідач розповів про трагедію, яка сталася біля берегів Англії…

    Туди, за наказом нацистського керівництва Третього рейху, прибув корабель із євреями. Їх відправили як рабів для… погашення існуючої державної заборгованості. Проте Англія відмовилася приймати людей в якості оплати, адже в договорі фігурували гроші, а не люди. Німці вивели судно у море й виштовхнули звідти євреїв. Англійська берегова охорона кинулася рятувати їх, але через значну відстань багато людей потонуло. Ось таким був перший нелюдський, звірячий оскал німецького нацизму.

    …Кінець березня 1941 року. Ще з ночі на п’ятницю почав іти сніг. Мокрий і лапатий, продовжував він падати й у суботу вранці. Тому весь робочий персонал РБУ залучили до чищення від снігу залізничної станції Шепетівка й прилеглих територій. Тим часом у напрямку Здолбунова відправився приміський потяг. Цей паровоз був вищий від вантажного, бо мав три високі ведучі колісні пари. Відтак, після зупинки на станції він за короткий проміжок часу набирав велику швидкість. Отож, коли він виїхав за межі Шепетівки, через снігові замети почав збирати перед собою величезну снігову «гурбу» й втрачати швидкість. Далі – зупинився взагалі.

    Скреготали об рейки колеса, чорний їдкий дим огорнув потяг і через щілини заповнив вагон. Пасажири закашлялися. Після зупинки паровоз здав назад метрів сто, а далі, набравши швидкість, поїхав вперед, розбиваючи снігову «гурбу».

    Поки доїхали до зупинки Кам’янка, довелося не один раз зупинятися в лісі. У Кам’янці його обігнав вантажний потяг. Його вів німецький паровоз, кабіна якого була розписана німецькою атрибутикою. Він рухався колією європейського розміру. Вітром від вантажного потяга сніг із сусідньої колії трохи поздувало. Тому далі батько із колегами їхали уже без пригод.

    У травні 1941 року з Шепетівки до Німеччини від’їздили групи німецьких працівників. Котрогось вечора, коли батько повертався з роботи до гуртожитку, побачив, як на пероні вокзалу одна з таких груп чекала на свій потяг. Німці дістали кишенькові ліхтарики й стали їх випробовувати. І тут несподівано з’явився парубок із цигаркою в зубах. Підійшов до німців й попросив, щоб дали закурити від ліхтарика. Ті спочатку не зрозуміли, що він хоче. А коли збагнули, що саме просить курець, почали сміятися і жартома тицяти йому ліхтарики, щоб «прикурив». Курець тикав цигаркою в скло ліхтарика, а прикурити, звісно, не міг.

    За якусь мить німці загомоніли між собою. Поки сміялися з «курця», злодюги потягнули частину їхніх речей. Німці схаменулися і побігли по перону шукати того «курця». Не знайшли. Тим часом подали потяг. Вони мовчки завантажили у вагон рештки свого багажу.

    Батько зі своїми колегами йшли до гуртожитку й згадували, як злодії, хитро відволікши увагу німців, обікрали їх. Ніхто з робітників, серед яких був і мій батько, ще не здогадувався, що зовсім скоро розпочнеться велике вторгнення німецьких військ…

    Ще 22 червня 1941 року, починаючи з нуля годин, зі станції Шепетівка на захід відправлялися завантажені потяги, а із заходу прибували поїзди з обладнанням. Коли ж 23 червня батько та його колеги прибули на роботу, в конторі ремонтно-будівельного управління зауважили метушню. Там і почули – почалася війна! Тож усім була дана команда роз’їхатися по домівках і чекати розпоряджень. Їх мій батько так і не дочекався.

    Леонід ЗІНЧУК, м. Славута.

    Інші публікації

    Берегиня роду

    04.03.2025 Особистості

    Віхи розвитку Шепетівської багатопрофільної лікарні: 1989 рік

    10.02.2025 Історія

    Шепетівка та район 16–31 серпня за повідомленнями історичних джерел

    20.08.2024 Історія

    Comments are closed.

    РЕКЛАМА

    Теги
    covid-19 (61) АТО (20) ДТП (16) ЗСУ (34) Коронавірус (139) Україна (38) Шепетівка (87) Шепетівська міська рада (22) Шепетівське РУП (21) Шепетівщина (21) благодійність (51) вакцинація (20) волонтери (24) все для перемоги (17) вчитель (14) вшанування (37) війна (109) вітання (23) газ (16) допомога (65) епідемія (100) захисники (101) здоров’я (53) змагання (14) карантин (26) ковід (113) конкурс (13) кримінал (21) культура (19) лікарня (31) лікування (23) ліс (28) медицина (43) навчання (36) нагорода (19) освіта (121) пам’ять (14) пандемія (120) перемога (32) поліція (25) спорт (55) суспільство (20) школа (40) ювілей (41) історія (20)
    Контакти
    НАША АДРЕСА:
    Старокостянтинівське шосе, 9, м. Ше­пе­тів­ка, Хмель­ницька обл., Ук­ра­їна, 30400
    ТЕЛЕФОНИ:
    (03840) 4-15-50 Редактор
    (03840) 4-18-02 Відділи агропромислового комплексу та соціально-культурних питань
    (03840) 4-18-07, (067) 282-20-67 Бухгалтерія
    E-MAIL: visnik@ukr.net
    ДОВІДНИКИ
    • НАЗВИ ВУЛИЦЬ, ПРОВУЛКІВ І ПЛОЩ
    • РОЗКЛАД РУХУ ПОЇЗДІВ
    • РОЗКЛАД РУХУ МІСЬКИХ АВТОБУСІВ
    • РОЗКЛАД МІЖМІСЬКИХ АВТОБУСІВ
    • ТЕЛЕФОНИ ЕКСТРЕНИХ СЛУЖБ
    • КАРТА ШЕПЕТІВКИ
    • ТАРИФИ НА УТРИМАННЯ БУДИНКІВ ТА ПРИБУДИНКОВИХ ТЕРИТОРІЙ
    Календарний архів
    Травень 2025
    Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Кві    
    • ПРО НАС
    • КОНТАКТИ
    • ПЕРЕДПЛАТА
    • КАРТА ШЕПЕТІВКИ
    • ПРОПОНУЄМО РОБОТУ
    © 2025 Усі права захищено. Редакція газети "Шепетівський вісник".

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.