ГОЛОВНА СТОРІНКА Здоров'я З 1 січня діятимуть нові правила виклику «швидкої допомоги»

З 1 січня діятимуть нові правила виклику «швидкої допомоги»

147 переглядів

Днями Кабінет Мініст­рів ухвалив рішення, що стосується удосконалення та оптимізації роботи екстреної медичної допомоги. Зокрема, запровадили додаткові критерії виклику «швидкої» за пріоритетністю надання медичної допомоги.

— Залежно від стану пацієнта звернення до «швидкої» розділятимуться на критичні, екстрені, неекстрені та непрофільні. Це дасть змогу знизити рівень смертності, адже встановлюється пріоритет для пацієнтів з критичним станом, — наголосив прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

Тож тепер диспетчер прийому виклику оперативно-диспетчерської служби Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф повинен буде визначити стан пацієнта та обставини.

Критичні випадки супроводжуються відсутністю дихання, неефективним диханням або ознаками масивної кровотечі чи крововтрати. Можуть бути зумовлені усіма видами травм, впливом зовнішніх факторів (ураження струмом, блискавкою тощо), інтоксикацією та отруєнням, гострими хронічними захворюваннями.
До екстрених належать звернення щодо потерпілих при невідкладних станах, що несуть загрозу життю та здоров’ю і можуть призвести до різкого погіршення стану, якщо допомогу надати невчасно. Екстрені звернення супроводжуються порушенням свідомості, ознаками кровотечі, гострого коронарного синдрому, мозкового інсульту, розладами дихання, зумовлені усіма видами травм, впливом зовнішніх факторів (ураження струмом, блискавкою), інтоксикацією та отруєнням, гострими хронічними захворюваннями.
Звернення неекстрені — це виклики щодо потерпілого чи хворого, стан якого не є невідкладним, і відтермінування надання медичної допомоги не призведе до погіршення стану здоров’я. Однак хворий потребує оцінювання стану здоров’я.
Спочатку такому пацієнту диспетчер порекомендує звернутися до лікаря, що надає первинну медичну допомогу, з яким укладено декларацію, або до найближчого відділення екстреної медичної допомоги. Подібне звернення може бути передано до чергового центру первинної медико-санітарної допомоги. У разі відсутності такої можливості диспетчер направляє до пацієнта бригаду «швидкої», що не виконує критичні або екстрені виклики.
Непрофільні звернення — виклики щодо потерпілих або хворих, стан яких не є невідкладним. Хворий не потребує оцінювання стану на місці. Диспетчер порекомендує звернутися до лікаря, що надає первинну медичну допомогу, з яким укладено декларацію. У разі потреби відповідальний медичний працівник має надати дистанційну консультацію.

Окрім поділу викликів, зміниться час прибуття бригади швидкої медичної допомоги на місце події. Якщо стан критичний — норматив прибуття становить 10 хвилин з моменту надходження звернення до диспетчера. Якщо звернення належить до категорії екстрених, то доведеться чекати 20 хвилин.
Додатково запровадили граничні відхилення від показників пунктуальності, що дозволить оцінити ефективність роботи. Є обставини, які не залежать від бригад, але вони не повинні виникати надто часто. При форс-мажорах «швидка» може запізнюватися на критичні випадки не більше ніж у 25 відсотках випадків. При викликах до екстрених пацієнтів допускається перевищення нормативу, але не більше ніж у 15 відсотках випадків.

— Нас уже попередили, що планується запровадження розподілу викликів «швидкої» на 4 категорії. Вважаю, що такі зміни дуже доречні і допоможуть зробити роботу екстреної допомоги ще оперативнішою. Наразі усі звернення уже фільтруються через єдиний обласний колцентр. І у більшості необґрунтованих випадків бригада «швидкої допомоги» не виїжджає, натомість надається телефонна консультація старшого лікаря колцентру, — ділиться Тетяна Вознюк, головна лікарка Шепетівської станції екстреної медичної допомоги.

Проте, як зізнається Тетяна Дем’янівна, вистачає і таких ситуацій, коли доводиться їхати на виклик до хронічного хворого, наприклад, допомогти «збити» тиск.

— Зараз, у час пандемії коронавірусу, в людей від перших симптомів інфікування з’являється паніка. Сімейні лікарі переважно лікують своїх пацієнтів дистанційно. А нам часто телефонують приїхати, принаймні послухати, чи легені в нормі. Поки що виїжджає та бригада, яка вільна. Але було б краще, щоб у разі критичного чи екстреного випадку завжди була на поготові вільна лікарська бригада. А на неекстрені виїжд­жала бригада з фельдшерами, — пояснює Тетяна Вознюк.

Що робитимуть, якщо хворий неправильно проінформує диспетчера? Чи нестимуть громадяни відповідальності за безпідставний виклик бригади?

— На жаль, юридичної відповідальності з боку пацієнтів наразі немає. Зазвичай конт­ролюють лікарів через невчасний приїзд або порушення лікарського протоколу реагування. А коли пацієнти викликають екстрену допомогу у неважливих випадках, то відповідальності за це ніхто не несе. Але думаю, що у МОЗ вирішать, як виправити цю прогалину, — додає головна лікарка Шепетівської станції екстреної медичної допомоги.

Нові критерії роботи екстреної медичної допомоги набудуть чинності з 1 січня 2021 року. А до цього часу можна викликати «швидку» за старими правилами.

Ніна РЕМІННА.

Залиште Ваш коментар
Перевести